L’arroseur arrosé*

Boulogne, 8/11/2016

Am descoperit din întâmplare expoziția de fotografii ale lui André Perlstein în holul Mediatecii din Boulogne. Am fost imediat impresionat de forța impactantă ce se degajează din imaginile lui, de varietatea personalităților (politice, culturale, artistice) înfățișate, de caracterul lor internațional.

Este inutil să descriu cariera și opera lui ; pot fi găsite cu ușurință pe net la www.andre-perlstein.com. 

M-am dus la vernisajul expoziției. 

Ajungând înaintea începutului ceremoniei, m-am apropiat de celebrul fotograf și am început să-l « mitraliez » cu nenorocitul meu de SONY Cyber-shot de 140 Euro. 

Insă, am aplicat principiile enunțate de faimosul fotograf Capa: « Dacă fotografia ta e proastă e pentru că erai prea departe de subiect ! »

Intrigat, André Perlstein m-a întrebat de ce îl fotografiez. I-am răspuns scurt : « L’arroseur arrosé ! ». Mi-a cerut să vadă  aparatul meu și, când i l-am arătat, a strâmbat din nas. N-am îndrăznit să-i spun, cum zicea mama mea : « Mânuța ! Mânuța contează ! » 

M-a întrebat pentru cine lucrez.  I-am  răspuns : « Pentru KGB sau FBI ! Depinde cine plătește  mai bine ! » Mi-a răspuns : « Cu accentul Dumitale, nu mă miră ! » 

Am început o rapidă conversație despre personalitățile românești  pe care le-a fotografiat în cursul carierei lui, însă atunci au apărut oficialitățile locale și conversația noastră s-a întrerupt în mod brutal. 

Am mai reușit să-l întreb în fugă dacă i-a întâlnit pe doi dintre fotografii celebri pe care-i cunosc personal (Serge Assier și Harold Chapman), însă aceste nume nu-i spuneau nimic. 

In continuare, am asistat, după vernisaj, la conferința, de fapt o înșiruire de anecdote legate de fotografiile selecționate de  André Perlstein, care relata parcursul lui profesional.  Ne-a vorbit, timp de două ore, despre întâlnirile cu Charlie Chaplin, Arthur Rubinstein, Katherine Hepburn, Jacques Brel, Jacques Tati, Alain Delon, Jean-Pierre Melville, Bourvil, Françoise Giroud, Isabelle Adjani și de nenumărate alte personalități pe care le-a imortalizat în anii ’70. 

La urmă, tot de aproape, l-am fotografiat în timpul conversației lui cu Jean-Pierrre Mocky, alt « monstre sacré » al imaginii din Franța. 

In mai puțin de 24 ore, așa cum făcea André Perlstein când era fotograf de platou sau politic, am developat imaginile și i le-am trimis prin mail. 

Insoțite de comentariul :

« Quelques images de la soirée d’hier, pour vous témoigner mon admiration et vous prouver que je ne vous en veux pas pour votre commentaire sur mon accent de « paysan du Danube » ! 

Aștept un improbabil răspuns ! 

In tot cazul, timp de două ore m-am simțit în pielea unui fotograf de investigație celebru ! E și asta o satisfacție !

 

 Adrian Irvin ROZEI

 Boulogne, noiembrie 2016

*L’Arroseur arrosé se referă la primul film comic și narativ din istoria cinematografiei, turnat de frații Lumiére în 1895. Pentru memorie, prima proiecție cinematografică în România a avut loc după numai 6 luni, în 1896, în cadrul sediului revistei « L’Independence Roumaine » de pe Calea Victoriei. O placă imortalizează acest moment pe zidul unui edificiu recent, alături de Teatrul Odeon.

Leave a Reply