Roma, 7 mai 2003
Fernando Arrabal este un adevărat monument al literaturii contemporane. Piesele lui au fost prezentate pe toate meridianele lumii, fiind unul dintre cei mai jucaţi autori de azi. Tot atât de numeroase sunt activităţile sale ca dramaturg, scriitor, poet şi cineast ; premiile internaţionale care i-au fost decernate de-a lungul anilor, ca şi traducerile operelor sale, sunt nenumărate. În plus, Arrabal este cunoscut pentru dragostea pe care o poartă şahului, regele jocurilor de inteligenţă, despre care vorbeşte cu orişice ocazie.
Pentru Fernando Arrabal noi, cei care venim de dincolo de ceeace se chema cândva « Cortina de fier », avem o admiraţie şi un respect deosebit, pentru că, timp de ani de zile, atunci când era la modă printre intelectualii occidentali să premărească sau cel putin să privească cu îngăduinţă « realizările regimului socialist » din ţările de Est, el a combătut fără răgaz această gigantică impostură a secolului XX.
Prezenţa anunţată a lui Fernando Arrabal era deci un motiv suplimentar pentru a fi încântat de invitaţia prietenului meu Serge Assier pentru a asista la dezbaterile colocviului organizat de « Universitatea de studii Roma Tre », departamentul de Literatură Comparată, care a avut loc între 5 şi 7 mai.
Titlul colocviului fiind « Bianco e nero, nero su bianco », « Între fotografie şi scriere », scopul dezbaterilor era să pună în lumină relaţiile între fotografie şi literatură. Cu această ocazie, în marginea dezbaterilor, erau prezentate trei expoziţii de fotografii în raport imediat cu tema colocviului.
Însă pivotul central al programului era în realitate opera lui Serge Assier. Pentru că, în scopul de a susţine expoziţia de fotografii prezentată de Serge şi intitulată « Avec vue sur l’Olympe », două personalităţi intelectuale de talie mondială s’au deplasat la Roma şi au luat cuvântul în cadrul lucrărilor congresului. Era vorba de Michel Butor, binecunoscut romancier, filozof şi eseist francez, şi de Fernando Arrabal despre care vorbeam mai sus.
Întâmplarea a făcut să am ocazia de a discuta cu Arrabal în « tête-à-tête », oportunitate rară având în vedere mulţimea celor ce-l înconjoară în astfel de împrejurări.
La sfârşitul dezbaterilor, Arrabal, care a scăpat de sub supravegherea zecilor de « intelectuali de clasă » ce aleargă pentru a obţine un interviu, o dedicaţie sau o introducere, se afla pierdut în mijlocul unui fluviu de maşini care alergau de-a lungul şoselei mărginind intrarea în Universitatea Roma Tre, în căutarea disperată a unui taxi.
De data asta am fost probabil desemnat de Providenţă pentru a interveni. Şi nu am regretat !
E drept că Fernando Arrabal avea puţine şanse de a obţine un taxi în ambianţa de rechini care domneşte în astfel de condiţii !
Mai întâi, pentru că Arrabal era îmbrăcat, în acea zi, în negru, însă având la gât un fel de lavalieră dungată galben şi negru, iar în picioare nişte pantofi de sport, tot dungaţi, însă alb-negru ! Probabil ca să amintească titlul colocviului !
Un personaj original, însă extrem de ataşant. Fiindcă nu numai că, dacă’l rogi să’ţi răspundă la o întrebare, el îţi replică imediat : « Două ! », ba chiar, la cererea fotografilor de a se lăsa imortalizat, el ia poze originale, un adevărat balet.
Motivul principal al deplasării eminentului dramaturg la Roma era deci de a susţine opera lui Serge Assier, cu care a colaborat scriind prefaţa expoziţiei « Les coulisses de Venise », prezentată anul trecut la Veneţia în cadrul prestigios al Centrului Cultural român. Insă în mod oficial, participarea lui Fernando Arrabal a luat forma unei conferinţe cu titlul original: « Panique, photos et pataphysique »
Nicio îndoialà : Fernando Arrabal este un conferenţiar născut !
Fără nicio notă, fără niciun plan aparent, uneori aşteptând să fie rugat ca să continue, printr’o dizertaţie care « coule de source », el reuşeşte să captiveze un auditoriu de toate vârstele şi toate formaţiile, chiar şi când vorbeşte în limba franceză în faţa unor ascultători, în principiu, italofoni.
Discursul a urmat o paralelă între evoluţia jocului de şah şi a fotografiei, începând din vremea lui Hristos şi până azi ! Pentru că Arrabal ne explică, în modul cel mai convingător, că prima « fotografă » din istoria omenirii a fost Veronica, cea care a obţinut imaginea lui Hristos pe o năframă !
Bineînţeles că demonstraţia lui Arrabal este prea originală şi interesantă pentru a fi descrisă aici în numai câteva cuvinte.
Ea va fi cu siguranţă publicată într’o versiune bilingvă franco/italiană în analele colocviului care vor fi editate în curând.
Însă eu eram mai degrabă obsedat de o întrebare pe care doream să i-o pun şi care era : « Cum se explică poziţia atât de virulentă împotriva regimurilor de stânga, la o persoană care a avut atât de suferit dela un regim de dreapta ? »
Cu câteva minute mai înainte, Arrabal avusese ocazia să-mi amintească, şi să-şi reamintească, de sejurul său în închisorile franchiste, pe când traversam împreună culoarele Universităţii Roma Tre. Superb compliment la adresa arhitecţilor locului !
Pe urmă mi-a precizat că în lupta sa împotriva comunismului, acum treizeci de ani, era foarte motivat fiind aproape singur printre intelectualii epocii. Ceea ce i-a readus în memorie o anecdotă.
La un moment dat, Arrabal a iniţiat, împreună cu Eugène Ionesco, o campanie mondială pentru a-l salva pe binecunoscutul poet cuban Valladares din închisorile castriste. Pe când discutau despre modul de a găsi resursele necesare unei distribuţii internaţionale a manifestului redactat, Ionesco a spus : « Ştii ce ? Pentru tot ce facem pentru ei, C.I.A. ar putea să ne plătească cel putin timbrele ! »
Una dintre amintirile cele mai frumoase pe care Fernando Arrabal o are în legătură cu România, este punerea în scenă, la Teatrul Odeon din Bucureşti, a piesei sale « Cătuşele de flori ». Regizorul român a transpus acţiunea, care se petrecea în piesa lui Arrabal în puşcăriile franchiste, în lumea carcerală comunistă.
Spectatorii, intrând în teatru prin subsolul edificiului, care reconstituia închisorile Securităţii, erau mişcaţi până la lacrimi.
Tot în România, Arrabal a asistat la un spectacol cu una din piesele sale, la Ploieşti.
La Bucureşti, Arrabal a fost impresionat de dinamismul creator al tinerilor artişti. Şi mi-a comentat cu umor că a cunoscut un grup care în puţină vreme a trecut de la un spectacol « erotic », la unul « monarhist » !
Tot în România, Arrabal a propus autorităţilor realizarea unui happenning politico-cultural. Şapte elicoptere, purtând fiecare numele unui artist de notorietate mondială, originar din România, precum Tzara, Ionesco, Brassaï etc. urmau să împroaşte din zbor « Casa poporului » cu cerneală neagră !
Mă întreb de ce acest proiect nu s’a realizat !
În orişice caz, Arrabal mi-a confirmat că este gata să se ducă din nou la Bucureşti pentru a susţine un proiect cultural de calitate.
Adrian Irvin ROZEI, Roma, mai 2003
* « Cântec de cartier …
Ţintuit în pieptul meu …»
– sunt două versuri extrase dintr’un celebru tangou de Carlos Gardel
Service après vente
Boulogne, aprilie 2017
Regăsesc, oarecum din întâmplare, acest text publicat, la vremea lui, în diferite reviste româneşti din lume care azi au dispărut. (Danemarca, Australia…)
De asemenea, Michel Butor nu mai este printre noi.
Mi se pare însă că această mărturie, a unui personaj european de prim plan, rămâne de actualitate.